۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

اسناد جدیدی از جنایات ارتش ایالات متحده آمریکا درعراق

نظامیان آمریکایی هنگام خروج از عراق اسنادی از خود برجای گذاشته اند که نشان دهنده جنایات آنان علیه غیرنظامیان عراقی است .

این اسناد مربوط به بازجویی از نظامیان آمریکایی در عراق در سال دو هزار و پنج در رابطه با قتل عام در شهر حدیثه است.

این اسناد در کنار دیگر اسناد محرمانه مربوط به بازجویی از نظامیان آمریکایی است و اخیرا در مکانی در بغداد که محل انباشت کاغذ‌ها و آتش زدن آنهاست بدست آمده است.

در این بازجویی‌ها، تفنگداران دریایی آمریکا به کشتار روزمره غیر نظامیان اعتراف کرده‌اند و تصاویری نیز از این کشتار‌ها در دست است. یک ستوان آمریکایی در این بازجویی‌ها گفته است که به نظامیان تحت امر خود دستور داده است به سوی خودرویی که به ایست آنان توجه نکرده بود، با وجود اینکه چند کودک نیز در خودرو بودند، شلیک کند. در این اسناد، درباره قتل عام حدیثه نیز اشاره‌هایی شده است که شب بعد از برخورد یک کاروان نظامی آمریکایی به بمب کنار جاده‌ای که به کشته شدن یک نظامی آمریکایی انجامید، نیروهای نظامی آمریکا به چندین خانه در اطراف محل انفجار حمله ور شده و دست کم بیست و چهار عراقی از جمله یک پیرمرد هفتاد و شش ساله و چند کودک بین سه تا پانزده سال را کشتند. مجله تایم، به تصاویر ضبط شده بعد از حمله نیروهای آمریکایی به این خانه‌ها دست یافته است که نشان می‌دهند، بسیاری از زنان و کودکان در زمان کشته شدن، لباس خواب به تن داشتند و سراسر خانه نیز غرق در خون و جای برخورد گلوله بود. در مصاحبه‌ای که علی الحمدانی، روزنامه نگار عراق با دختری ده ساله انجام داده است، و از شبکه آی تی نیوز پخش شد ایمان ولید این قتل عام را توضیح داده است. ۰۰: ۴۰: ۵۴. ۱۵ ایمان ولید کودک ده ساله عراقی در این مصاحبه گفت من صدای یک انفجار را در برابر در شنیدم؛ آمریکایی‌ها وارد خانه‌ای شدندکه پدر من مشغول نماز خواندن بود و به سوی وی تیراندازی کردند.

آنان سپس به سوی مادربزرگ من رفتند و او را نیز کشتند.

من باز صدای انفجار شنیدم، آنان به سوی رختخواب پدربزرگ من نارنجک پرتاب کرده بودند. ۰۰: ۰۲: ۰۶. ۱۹ خبرنگار مجله تایم که در دو هزار و شش پرده از جنایت نظامیان آمریکایی در حدیثه برداشت گفت عراقی‌ها رنجش‌هایی عمیق از آمریکا به دل دارند و این نفرت میراث ما در این کشور خواهد بود. ۰۰: ۴۱: ۴۳. ۰۰ تیم مک گیرک درباره پیدا شدن اسناد جدید در رابطه با کشتار حدیثه آن هم در یک زباله دانی در اطراف بغداد گفت به نظر من این مساله کمی مبهم است زیرا ارتش آمریکا از یک سو می‌خواهد به اتهام‌های بردلی منینگ رسیدگی کند که اتهام وی افشای اسناد محرمانه به ویکی لیکس است ولی از دیگر سو همانطور که اشاره کردید، در بغداد اسناد محرمانه نه فقط مربوط به حدیثه بلکه موارد بسیار محرمانه دیگر سر از زباله دانی در می‌آید تا برخی از عراقی‌ها از آن برای پختن غذای خود استفاده کنند. وی گفت شاید یک علت آن عجله‌ای بود که ارتش آمریکا در خروج از عراق به خرج داده است.

آنان معمولا‌‌ همان کاری را که همیشه انجام می‌دادند، انجام داده‌اند و نابودی این اسناد را به یک پیمان کار سپردند و در این مورد، شرکت پیمان کار فقط به ریختن این اسناد به زباله دانی بسنده کرده است. خبرنگار مجله تایم گفت دیدگاه‌های مختلفی درباره نحوه شروع و اداره جنگ در کشور ما وجود داشت ولی وقتی این مساله روشن شد دانستیم که تا چه اندازه در اشتباه به سر می‌بریم و دیدیم که آمریکایی‌های عادی نیز می‌توانند تا چه اندازه کارهای وحشتناک انجام دهند.

این مساله الزاما به اوضاع جنگ باز نمی‌گردد ولی شاید بتوان فقط این مساله را توجیه کرد.

فرنک وودویچ، اولین دور از ماموریت خود را در عراق سپری می‌کرد و شاید به خطر‌هایی در منطقه با آن روبرو بود، توجهی نداشت.

یک روز بر اثر یک انفجار یک تفنگدار دریایی آمریکا کشته و دیگر زخمی می‌شود و بر اثر خشمی که در نظامیان آمریکایی بروز می‌کند، رویداد وحشتناکی به وقوع می‌پیوندد.

زمانی که مساله حدیثه افشا شد، باعث شد که افکار عمومی در آمریکا بر دیدگاه‌های سیاستمداران تاثیر گذار باشد و از دیگر سو، عراقی‌ها را بیش از پیش با آمریکا دشمن کرد. ۰۰: ۰۵: ۴۲. ۰۰ {ستوان فرنک وودوریچ، نظامی آمریکایی مسئول این حمله در گفتگویی که در دو هزار و هفت با برنامه شصت دقیقه شبکه سی بی‌اس نیوز انجام داد، گفته بود که وی فقط کاری را که به او آموزش داده بودند، انجام داده است مجری سی بی‌اس: بعد چه اتفاقی افتاد؟ نظامی آمریکایی: در را با لگد باز کردیم و نارنجک را به داخل انداختیم و بعد منفجر شد و مردی را در داخل اتاق دیدیم که به زمین افتاده است مجری: شما هیچ تیراندازی در محل انجام ندادید؟ نظامی آمریکایی: نه مجری: فرانک به من کمک کن بفهمم، در این خانه ساکنانی بودند، شما چطور در را شکستید و همانطور نارنجک را به داخل انداختید؟ نظامی آمریکایی: در این لحظه دیگر نمی‌توان تردید کرد و باید تصمیم گرفت.

تردید به معنی کشته شدن خودتان یا افراد تحت امر شما است مجری: شما از شکاف ایجاد شده در در نارنجک به داخل انداختید این چیز قابل تعریفی نیست.

ممکن است هر اتفاقی روی دهد زیرا ممکن است پشت در هر چیزی باشد نظامی آمریکایی: این کاری است که ما انجام می‌دهیم و نحوه انجامش را به ما آموزش داده‌اند گیرک خبرنگار مجله تایم در ادامه گفت یکی از تفنگداران دریایی که در این رابطه بازجویی شده است همین ستوان وودوریچ بود.

در رابطه با این مساله هفت تفنگدار دیگر در این رابطه به دادگاه کشانده شدند که همه آنان از اتهام مبری و آزاد شدند و فقط یکی از آنان که همین وودویچ باشد، با برخی از اتهام‌ها روبرو شد.

ورودوریچ در جلسه رسیدگی به جرائم خود گفته بود که بر اساس آموزش‌ها، بعد از باز شدن در نارنجک را به داخل خانه انداخته بود ولی ما اسنادی در دست داریم که نشان از وجود جای برخورد گلوله در خانه دارد.

از دیگر سو مصاحبه یک دختر را نیز داریم که در آن زمان در خانه بود.

وی در آن خانه تنها نبود، وی در کنار مادرش، پدر و مادر بزرگش و عمو‌هایش در این خانه بودند که بجز یک نفر، همگی کشته شدند.

همه این افراد نه با نارنجک که برخی بر اثر برخورد گلوله کشته شدند.

از این رو مساله انداختن نارنجک به داخل خانه به خودی خود زیر سوال است. فیلم مستند لیلا فاضل روزنامه نگار روزنامه مقلاچی در بغداد درباره کشتار حدیثه که در پایگاه اینترنتی این روزنامه نیز گذاشته شده است وی تصریح کرد مساله اینجاست که کسی بر اثر این قتل عام زندانی نشده است؛ محاکمه وودرویچ هنوز دنبال می‌شود ولی او باز در ارتش حضور دارد و حقوق می‌گیرد.

همچنین برخی دیگر از نظامیان دیگر آمریکایی که به علت انجام ندادن تحقیقات لازم در خصوص حدیثه گناهکار شناخته شده بودند، هنوز آزاد هستند.

از این رو می‌بینیم که هنوز رنجش‌های طولانی مدتی بین عراقی‌ها و آمریکایی‌ها وجود دارد و همچنان می‌بینیم که اسنادی درباره نیروهای آمریکایی در عراق در زباله دانی‌ها پیدا می‌شود. وی گفت مساله اینجاست که شاید این نفرت بخشی از میراثی باشد که ما در عراق به جا گذاشته‌ایم.

مطالب مرتبط:



Best Blogger Tips

0 نظرات:

شما می توانید شکلک ها یا همان اسمایلی های زیر را برای نشان دادن احساس خود در نظرات استفاده کنید، به سادگی کد قرار داده شده در کنار هر اسمایلی را کپی و پست کنید:
:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| :)] :-t b-( :-L x( =))

ارسال یک نظر

مطالب پیشنهادی

این صفحه را به اشتراک بگذارید

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites