۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

ارتش بریتانیا و شبکه کشتار شبانه غیرنظامیان در افغانستان

 در خوابگاه‌های نظامیان انگلیسی که قرار است در میدان نبرد مستقیما به جنگ با نیروهای دشمن بروند، فیلم‌هایی پخش می‌شود که «تلویزیون شبانه کشتار» نام دارد و هدف از آن بیاحساس کردن نیروهای انکلیسی نسبت به کشتن افراد غیرنظامی است.
 
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: یک برنامه مستند تلویزیونی به زودی قرار است به افشای واقعیاتی در خصوص چگونگی تلاش برای افزایش روحیه جنگی نیروهای انگلیسی در میدان جنگ افغانستان بپردازد.

بنابراین گزارش، در خوابگاه‌های نظامیان انگلیسی که قرار است در میدان نبرد مستقیما به جنگ با نیروهای دشمن بروند، فیلم‌هایی پخش می‌شود که «تلویزیون شبانه کشتار» نام دارد و هدف از آن بی‌احساس کردن نیروهای انگلیسی نسبت به کشتن افراد غیرنظامی است.

برخی سازمان‌های حقوق بشری ضمن مقایسه این برنامه با برنامه پیاده شده در بی‌تفاوت‌سازی نیروهای آمریکایی نسبت به کشتار مردم غیرنظامی در جریان جنگ ویتنام نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

تصاویری که خبرنگار ایندیپندنت از پایگاه نظامیان آمریکایی در ولایت هلمند افغانستان ملاحظه کرده است نیز جمع شدن سربازان انگلیسی برای مشاهده چنین فیلم‌هایی را تائید می‌کند.

در یکی از این فیلم‌ها که ادعا می‌شود با هدف بهبود روحیه نیروهای انگلیسی به نمایش درمی‌آیند، یک فرمانده عملیات بالگرد آپاچی به نمایش در می‌آید که خطاب به افراد تحت امر خود توضیح می‌دهد که باید خطای خود در داوری را بپذیرند و از آن چیزی به کسی نگویند. وی در این فیلم تصریح می‌کند: 
 
«این مطلب را نباید با شخص دیگری مطرح کنید، در خصوص آن ساکت بمانید. ما عمدی نداشتیم اما بالاخره پیش آمده است.»

این گزارش حاکی‌ست: 
«بیشتر فیلم‌هایی که در برنامه بی‌تفاوت‌سازی نیروهای انگلیسی نسبت به کشتار غیرنظامیان به کار گرفته می‌شوند به حملات بالگردی نیروهای آمریکایی به غیرنظامیان در بغداد در سال ۲۰۰۷ اختصاص دارند که سال گذشته توسط ویکی‌لیکس منتشر شدند.»
 
در یکی دیگر از این فیلم‌ها یک زن افغان پس از مکالمه دو خلبان هلی‌کوپ‌تر و توهین به وی، هدف قرار می‌گیرد.

در یک فیلم دیگر، خلبان بالگرد پس از کشتن یک شبه‌نظامی می‌گوید: 
«شب به خیر پرنسس. مطمئنم در اثر افجار تمام لباس‌هایت پاره شده است.»
 
یک فعال حقوق بشر در این خصوص می‌گوید: 
«اینکه نیروهای انگلیسی در افغانستان کارشان به جایی رسیده که به دیدن فیلم کشتار مردم غیرنظامی می‌پردازند نشان دهنده شکست در پروژه افغانستان است. هیچ تلاشی برای استقرار دموکراسی در افغانستان نمی‌شود بلکه روحیات سربازان میادین جنگ تقلیل درجه می‌یابد.»

مطالب مرتبط:



Best Blogger Tips

0 نظرات:

شما می توانید شکلک ها یا همان اسمایلی های زیر را برای نشان دادن احساس خود در نظرات استفاده کنید، به سادگی کد قرار داده شده در کنار هر اسمایلی را کپی و پست کنید:
:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| :)] :-t b-( :-L x( =))

ارسال یک نظر

مطالب پیشنهادی

این صفحه را به اشتراک بگذارید

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites